Det är krävande att flytta!

Det är alltid mycket som ska göras och organiseras inför en flytt. Först måste du så klart hitta en ny bostad eller nya lokaler för ditt företag. Abonnemang ska flyttas och adresser ska ändras. Ibland måste man köpa nya möbler och nya gardiner som ska passa till de nya fönstren. Du kan stå inför en renovering och kanske måste hitta ett tillfälligt boende under tiden som ni renoverar den nya bostaden. En rad beslut måste fattas och du måste till exempel bestämma om du ska anlita en flyttfirma i Kristianstad eller ordna din flytt på egen hand.

Var finns den bästa flyttfirman i Kristianstad?

Det kan vara en god idé att beställa in offerter från flera olika flyttfirmor i Kristianstad. Man brukar rekommendera att du ska kontakta minst tre stycken olika företag. Många personer har tendens att välja det billigaste företaget men du ska inte bara gå på priset. Kontrollera så att firman har F-skattsedel och att personalen har kollektivavtal. Det är viktigt att det finns en heltäckande försäkring om något skulle gå sönder under flytten eller om någon skulle skadas. Du vill inte själv vara ansvarig om en flyttperson till exempel skulle snubbla i trappan och slå sig illa. Inför valet av flyttfirma i Kristianstad kan man höra sig för angående försäkringar och utbildningar. De företag som är seriösa har inga problem att svara på frågor som rör din flytt.

Hur lång tid tar en flytt?

Man kan inte ge ett generellt svar på hur lång tid en flytt tar. Bor du så att lastbilen enkelt kan parkera eller måste den åka omkring på morgonen och leta parkering? Kan lastbilen parkera alldeles utanför bostaden eller kontoret eller kommer flyttpersonerna att få gå några hundra meter mellan ditt hem och lastbilen för att lasta in bohaget? Andra faktorer som spelar in är vilken våning du bor på och om det finns hiss. Det tar givetvis mycket längre tid att genomföra en flytt i Kristianstad om du bor på sjätte våningen utan hiss jämfört med om du bor i bottenplan.

Hur fungerar en flytt i praktiken?

Det vanliga är att en flytt sker på helgen om det gäller ett företag för att inte störa den normala verksamheten. Gäller det en privat flytt så kan det vara en god idé att flytta mitt i veckan och att undvika rusningstrafiken på morgonen. Några dagar innan flytten så kommer flyttfirman hem till dig med flyttkartonger och emballagepapper. De börjar packa ner allting i kartonger och skriver noga på alla kartonger vad det innehåller och i vilket rum de ska packas upp i. Sedan lastas kartonger och möbler in i lastbilen och allting transporteras till den nya bostaden eller kontoret.